برای دباغی با مواد گیاهی از بخش های گوناگون گیاه استفاده می کنند. این بخش ها شامل برگ، پوست، تنه، شاخه، میوه و ریشه گیاهان می باشد. از جمله آن ها می‌توان به پوست درخت کاج، صنوبر، بلوط، کوبراکو، بادام هندی، اقاقیای استرالیایی، فندق، سماق و کائوچو را نام برد. برای تهیه عصاره یا جوهر دباغی، مواد ذکر شده را با شیوه هایی ویژه در آب خیس می کنند. در این عمل مواد جامد و مواد محلول برای دباغی حاصل می ‌آید. به مواد جامد هم مقداری بی‌سولفیت سدیم اضافه می ‌کنند تا این مواد را حل کند.

 

گیلان، گیلان توریست، توریست، راهنمای سفر، عکس های کاربران

 

 



ادامه مطلب ...


از شیوه های نگهداری پوست می توانیم به خشک نمودن در هوا، نگهداری با آب نمک، نگهداری با نمک و نگهداری با اسید اشاره کنیم.

 

 

گیلان، توریست، گیلان توریست، عکس های کاربران



ادامه مطلب ...


آشنایی با مراحل تولید چرم و کاربرد فناوری نانو در صنعت تولید چرم

دباغی پوست خام جانوران به ‌خصوص پوست گاو در صنعت تولید چرم منجر به تولید محصولی می شود که چرم نام دارد. 

 

چرم، چرم سازی، کیف و کفش چرم، کیف و کفش چرم رشت



ادامه مطلب ...


یک شنبه 21 بهمن 1397برچسب:, :: 12:21 ::  نويسنده : چاپ پیکی

رنگ آمیزی چرم

مواد رنگی که از آن ها برای رنگ آمیزی چرم ها استفاده می کنند، دو دسته می باشند:

  • مواد رنگی معدنی غیر محلول که در آب مثل اکسید بر، کرومات سرب و غیره که قدرت پوشش زیادی دارند.
  • مواد رنگی آلی محلول در آب مثل رنگ های آنیلی، آنیونی و مواد رنگی نیتروژن دار، دی‌فنیل آهن و غیره. این رنگ ها را بر پایه نفوذ در الیاف چرم، به سه دسته کاتیونی، آنیونی و مواد رنگی غیر قابل حل در آب تقسیم می‌کنند. برای جلوگیری از سفت و سخت شدن چرم بعد از رنگ آمیزی، می بایست به آن روغن بزنید تا از این طریق خواص مطلوب زیر در آن صورت پذیرد: موجب می شود نرم و قابل انعطاف شود، میزان نفوذ گرما را کاهش می دهد، در مقابل آب مقاوم می شود، ایجاد قدرت کششی و افزایش طول.

 

گیلان، توریست، گیلان توریست، شهرستان ها، فومن

 

 

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 17 بهمن 1397برچسب:, :: 18:23 ::  نويسنده : چاپ پیکی

مو زدایی و آهک‌ زنی چرم

بعد از لش زدایی می بایست پشم و یا مو و پروتئین‌های غیر الیافی را از سطح پوست از بین برد. برای این کار ابتدا پوست را در محلول آب آهک قرار داده و به آن، سولفید سدیم اضافه می کنند. هر مولکول سولفید سدیم با استفاده از یک مولکول آب هیدرولیز می شود، یک مولکول سولفید هیدروژن سدیم به وجود می آورد که کندن پشم و مو را تسریع می‌کند.         

 

 

 

گیلان، توریست، گیلان توریست، شهرستان، لاهیجان



ادامه مطلب ...


سه شنبه 9 بهمن 1397برچسب:, :: 10:48 ::  نويسنده : چاپ پیکی

صنعت چرم سازی

 دید کلی

در روزگاران قدیم پوست حیوانات یکی از وسیله هایی بود که تعداد بالایی از نیازهای اساسی انسان تامین می کرد، که انسان های اولیه برای تهیه ی نیازهای غذایی خود حیوانات را شکار می‌کردند و از پوست آن ها به گونه های مختلفی برای تهیه نمودن پاپوش، سپر، کلاه رزمی چرمی، زره چرمی، چکمه، تیردان چرمی و غیره استفاده می نمودند. هم اکنون پس از گذشت قرن ها، امروزه نیز پوست حیوانات در نقش قابل توجه ای از مواد اساسی برای تهیه نمودن لباس، پوشاک و وسایل دیگر دارد و همچنین جنبه‌های تزئینی ارزش اقتصادی و صنعتی خود را حفظ کرده است. امروزه چرم‌سازی، به طور یک صنعت بزرگ (Leathering industry) درآمده است. مراحل تهیه کردن چرم در زیر آمده است.          

 

 

 

گیلان، گیلان توریست، توریست، جاذبه های گردشگری، هیجانی

 



ادامه مطلب ...


چهار شنبه 3 بهمن 1397برچسب:, :: 19:6 ::  نويسنده : چاپ پیکی

تولید چرم

چرم، جنسی می باشد که در دباغی از پوست خام جانوران، به خصوص گاو حاصل می گردد. پوست فسادپذیر را در فرایند دباغی تبدیل می کنند به یک مادهٔ طبیعی پایدار، دایمی و انعطاف‌پذیر برای کاربردهای مختلف. پایه ی فناوری باستانیان را چرم در تلفیق با چوب، تشکیل می داده است. صنعت چرم و صنعت خز با یکدیگر تفاوت دارند. این تفاوت از اهمیت مواد خام قابل استفاده در هر کدام نمایان می باشد. مواد خامی که در صنعت تولید چرم استفاده می شوند، محصولات فرعی صنعت گوشت می باشند؛ در صورتی که ارزش گوشت از ارزش پوست بیشتر می باشد.

 

نقشه، نقشه مشاغل گیلان، نقشه راهنما مشاغل پیکی

 

مواد خامی که در صنعت تولید چرم از آن ها استفاده می کنند، دارای ارزش بیشتری از گوشت می باشد و به همین دلیل گوشت به عنوان یک محصول جانبی بیان می گردد. تاکسیدرمی این اجازه را به انسان ها می دهد که از پوست حیوانات استفاده کنند، در واقع سر و قسمتی از پشت آن ها مهم‌تر از پوست‌شان می باشد. کاربرد پوست‌ها و پوست‌های خام در ساخت چسب و ژلاتین می باشد. چند راه است که در نتیجهٔ آن‌ها، پوست جانور تبدیل به یک مادهٔ انعطاف‌پذیر و محکم به نام چرم می‌شود این موارد موجب شکل گیری تجارت پر سود تولید چرم می شود.

 

گیلان، گیلان توریست، ییلاقات، دیلمان و اسپیلی



ادامه مطلب ...


سه شنبه 2 بهمن 1397برچسب:, :: 11:46 ::  نويسنده : چاپ پیکی

تاریخچه چرم در ایران

در کشور ایران نوشته‌هایی مربوط به بعد از حملهٔ مغول، از خواجه رشید الدین، بیانگر آن می باشد که تجارت تولید چرم و پوست در ایران دارای رونق زیادی می باشد، این اسناد شاهد شهرت بعضی شهرها نظیر تبریز و شیراز در این دوره می باشد. 

 

 

نقشه، نقشه راهنما مشاغل، نقشه گیلان



ادامه مطلب ...


صفحه قبل 1 صفحه بعد

چرم
چرم و چرم سازی
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان چرم و آدرس peykichap.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: